THE INFLUENCE OF MULTIMODAL GENRES AND THEIR IMPACTS ON SOCIETY

AN ANALYSIS BASED ON THE USE OF STRIPS AND COMICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33947/educacao.v20i1.5322

Keywords:

Society, Development, Technology, Multimodality, School.

Abstract

This study investigates the influence of multimodal genres in Portuguese language teaching, focusing on comics and comic strips, and their impact in educational contexts. The research explores how these genres can serve as pedagogical tools to facilitate students’ access to socially relevant issues, promoting the development of critical and creative thinking.

The proposal includes the use of technology and apps that allow students to create their own narratives using image sequences, encouraging reflection on current social themes. This approach fosters students' analytical and interpretative skills while enhancing reading and writing abilities through the integration of verbal and non-verbal language.

Using comics and comic strips as educational tools makes the learning process more engaging and accessible, supporting the development of essential skills for citizenship. In this context, technology acts as a means to create a more dynamic and meaningful learning environment.

Thus, this work aims to contribute to the formation of students who are more critical, aware, and capable of expressing their ideas clearly and creatively, highlighting the importance of multimodal genres in the teaching-learning process.

Author Biographies

Monique Gregório da Silva

Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI: Itajubá, Minas Gerais, BR.

 

Antonio Carlos Zambroni de Souza

Instituto de Sistemas Elétricos e Energia da Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, Brasil.

Marli Zambroni de Souza

Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais: Belo Horizonte, Minas Gerais, BR.

Anderson Candido Alves

Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI: Itajubá, Minas Gerais, BR.

References

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.

BAZERMAN, Charles. The life of genre, the life in the classroom. In: BISHOP, Wendy; OSTROM, Hans (Orgs.). Genre and writing: issues, arguments, alternatives. Portsmounth: Heinemann, 1997.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:

língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL, Presidência da República. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2017/Decreto/D9099.htm . Acesso em: 19 de fevereiro de 2018.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica. 2008.

DANTE, Luiz Roberto. Livro Didático de Matemática: uso ou abuso?. In: SARAIVA, Karla. Em aberto. vol. 26. Brasília: MEC, 1996.

DIONISIO, Angela Paiva. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.KANASHIRO, Áurea Regina, Projeto Araribá Português: Ensino Fundamental 6º ano. 2 ed. São Paulo: Moderna, 2007.

KAUFMAN, Ana María; RODRÍGUEZ, María Helena. Escola, leitura e produção de textos. Porto Alegre: Artmed Editora, 1995.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

KRESS, Gunther Rolf; LEEUWEN, Theo Van. T. reading images: the grammar of visual design. Londres: Routledge, 1996.

KRESS, Gunther Rolf; LEITE-GARCIA, Regina; LEEUWEN, Theo Van. T. Discourse Semiotics. In: DIJK, Teun Adrianus Van. Discourse as structure and process. London; Thousand Oaks; New Delhi: Sage Publications, 1997.

CAPISTRANO JUNIOR, Rivaldo. Ler e compreender tirinhas. In: ELIAS, Vanda Maria (Org.).

Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011.

JUNIOR, Carlos Alberto Severo Garcia; VERDI, Marta Inês Machado. Interdisciplinaridade e complexidade: Uma construção em Ciências Humanas. R. Inter. Interdisci. INTERthesis. Florianópolis, v.12, n.2, p. 01-17, Jul-Dez, 2015.

LASDISLAU, Dowbor. Educação e Apropriação da Realidade Local. São Paulo, In:

http://dowbor.org/09propriedadeintelectual7out.doc. 2013

LINS, Maria da Penha. Lendo o humor nos quadrinhos. In: ELIAS, Vanda Maria (Org.).Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao Ensino da Filosofia. Ijuí, Rio Grande do Sul: Unijuí, 2002

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

RIBEIRO, Ana Elisa. Textos multimodais: leitura e produção. 1.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. A prática de linguagem em sala de aula: Praticando os PCNs. Campinas: EDUC e Mercado das Letras, 2000.

ROSSI, Maria Aparecida Garcia Lopes. O desenvolvimento de habilidades de leitura e de produção de textos a partir de gêneros discursivos. In: ROSSI, Maria Aparecida Garcia Lopes; MELLO, Adriana Andrade; BERBARE, Angela Popovici; BUSELLI, Marina; PRADO, Sidnéia Maria; FONSECA, Sônia Maria Duque; MORAES, Vânia; ZANELATO, Vera Lúcia Tosetto (Orgs.). Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2002.

ROSSI, Maria Aparecida Garcia Lopes. Leitura de gêneros discursivos em livros didáticos: limitações e dificuldades. In: DAMIANOVIC, Maria Cristina. (Org.). Material Didático: Elaboração e Avaliação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2014.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. História com pedagogia: a contribuição da obra de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da História no Brasil. vol. 24. São Paulo: Revista Brasileira de História, 2004.

SOUZA, M. F. Z.; TURRIONI, J. B. ; A. C. Zambroni de Souza . Emprego de ABP na Formação Acadêmica de Engenheiros: Relato de um Projeto de Quatro Anos. In: Congresso Internacional ABP PBL 2012, 2011, Cáli. Aprendizagem Baseada em Projetos, 2012.

VERCESE, Rosa Maria Aparecida Nechi; SILVINO, Eliziane França Moreira. O livro didático e suas implicações na prática do professor nas escolas públicas de Guajará- Mirim. Bahia: Práxis Educacional, 2008.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro; BARBOSA, Alexandre; RAMOS, Paulo; VILELA, Túlio (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2012.

Published

2025-09-04

How to Cite

da Silva, M. G., Zambroni de Souza, A. C., Zambroni de Souza, M., & Candido Alves, A. (2025). THE INFLUENCE OF MULTIMODAL GENRES AND THEIR IMPACTS ON SOCIETY : AN ANALYSIS BASED ON THE USE OF STRIPS AND COMICS . Revista Educação - UNG-Ser - ISSN 1980-6469, 20(1), e2015322. https://doi.org/10.33947/educacao.v20i1.5322

Issue

Section

Artigos